tiistai 29. heinäkuuta 2008

Kuuro/Viittomakielinen

Kuuromykkä sana on mennyt historiaan! Nykyinen ajan mukaan Kuuro tai Viittomakielinen sanat kelpaavat.

Kuinka tulin kuuroksi? Kerron ....

Olipa...

Synnyin 30.11.1974 klo 23.45, Kymenlaakson keskussairaalassa, eli Kotkassa. Olisi laskettu aika 6.12.1974. Mulle tuli keltainen väri iholla, tarkoitti maksa ei vielä kuntoon. Olin jäänyt kolmeksi viikoksi keskussairaalaan. Sain päässyt kotiin ennen joulua! Mun vanhemmat eivät huomanneet vielä kuurouteeni. Myös lääkäri ei huomasi mitään kuuroudestani vauvaikäisenä.

Olin alle 2 vuotias ikäinen.. Äiti kertoi mulle. Äiti huomasi mitä vaivasi mua... Koska en puhu sanat tai lauseet.. Äitini vei mut lääkärille. Lääkäri huomasi ja sanoi mun äidille , Minä olin tullut kuuroksi. Äitini raskauden aikana oli vihurirokko, joka aiheutuisi sokea, vammaisuuden tai kuuron sikiölle. Siksi olin iloinen pikkutyttö lapsuuden aikana. Mun vanhemmat opiskelivat viittomakieltä mun kuurouten takia. Minä ja vanhemmat alkoivat kommunkoida viittomakielellä ja myös päiväkodissa siellä tuttu hoitaja, joka osasi kohtalainen viittomekieltä.

Mun pikkuveljeni olisi tullut kuuroksi, muttei tule. Aivokalvotulehdus oli aiheutunut mun pikkuveljelleni ja yli 40 C kuumeessa. huh...

Menin kouluuun.... mihin ?... Kuulovammaisten kouluun, Anjalaan, Siellä oli niin puutalo, joka lähellä betonitalo = moderni talo oli ala-asteinen koulu.
Millä tulin kouluun ja kotiin ? tietysti koulutaksilla..

Olin ollut koulussa kaksi vuotta esikoulussa (1-2 ek) ja 9 vuotta peruskoulussa (1-9 luokka) eli 11 vuotta koulussa. tavallinen koululainen opiskelee yleensä 9-10 vuotta.

Koulun jälkeen menin opiskelemaan kuurojen linjaa Turun kristillisten opistoon, Turkuun. Olin jäänyt yhdeksi vuodeksi. Sitten menin opiskelemaan Suurtalouden kokiksi kolmeksi vuodeksi Haminan Ammattiopistoon. Opiskelin ammatiksi viittomakielen tulkin välityksellä. Oli rankka vuodet.. Valmiuduin ammatiksi. Menin töihin päiväkodin erityisavustajana 6 vuodeksi. Välillä olin ollut työttömänä 3-4 vuotta.

Sitten sain työpaikan Itellasta. Työskentelen Sanomalehtijakajana... 3 vuotta nyt (riittää jo mulle)

Olin mennyt naimisiin Etin kaa Marraskuun lopussa 2006.

Nyt aika mun täytyy mennä opiskelemaan uutta ammattia tai lapsi tulossa tulevaisuudessa... Varasin ajan työkkäriltä kaksi viikon päästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti