perjantai 29. kesäkuuta 2012

Kesäajatus

Käyn töissä normaalisti 5 tuntia/ työpäivä. Siksi olen saanut palkkatuen. Mun työni päättyy 10.8. opiskeluni takia. Saan levätä muutamia päiviä ja jotain tekemisiä ennen opiskelun alkamista. Saan nauttia käymisestä töissä ja yhdessäoloa työkavereiden kaa. Kyllä, kaipaan mukavia työkavereita ja työpaikkaa. Tulen tehdä jotain vapaaehtoinen työ työpaikassa joku päivää tai koulujen loman ajalla. =) . Toisen koulutus ja aikuiskoulutus ovat erilainen juttu. Haluaisin tietää kuinka sujuu aikuiskoulutuksen.. Minun pitäisi ottaa suomen kielten lisäkoulutus minun opiskeluni aikana. Jos opettaja tai ohjaaja suosittelee?! Pitää kysellä mitä he ajattelevat?! Koska minun äidinkieleni on Suomen viittomakielinen ja toinen kieli on Suomen kieltä. Kyllä, te huomatte minun kirjoitusvirheestäni minun äidinkielteni takia. Ajattelen eri tavoin. Yritän kirjoittaa ja harjoitella Suomen kieltä. Minulla on suomen kielten harjoittelukirja ja työkirja. Kesäaikana minulla olisi aikaa lukea ja opiskella Suomen kielten sanajärjestyksestä sekä monta asioita.


Esim. Kuuro kirjoittaa: "minä mennä kotona".  Suomen kieli: "Minä menen kotiin".

Siksi kuurojen/viittomakielisten peruskoulutus olivat kehityneet paljon 1900-luvulta 2010-lukuun.

Minä kävin kaksi vuotta esikoulussa ja 9 vuotta peruskoulussa (1.-9.lk). Yhteensä 11 vuotta.
Minun mielestäni että minun aikana 1980-1991 peruskoulussa Suomen kielten opetus oli hyvin heikko. Koska opettajat eivät panostaneet äidinkielten asioihin.  Ainoa parhaat aineet olivat matematikka, Ruotsi, biologia ja maantieto.  Muut aineet olivat kohtuullisia.

9. luokan päättäjäisten jälkeen menin opiskeluun Turun kristillisen opistoon, kuurojen linjaan yksi vuodeksi. Sen jälkeen palasin kotiin. Pääsin Haminan ammattikouluun. Opiskelin suurtalouden kokiksi 3 vuodeksi. Valmistuin sieltä ja sain stipendin myös. Menestyin koulussa.

Myönsin etten lukea hyvin tavallista kirjaa. Todennäköisesti minulla olisi lievä lukihäiriö. Minun serkullani on todettu lukihäiriö. Huomasin että serkkuni kirjoitti ruokareseptin. Kyselin äidltä. Miksi serkkuni kirjoitti näin. Äitini selitti minulle. Minä hämmästyin asiasta.

Myönnän että Suomen kieli on "vaikea" kieli.

p.s. saa kysellä tyhmät kysymykset minulta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti