tiistai 12. elokuuta 2008

Lääkärikäynti

Olin käynyt työlääkärillä tänään. Sain tiedon että mikä vaivasi mun jalastani. Työlääkäri sanoi että löytyi vastauksen kihtikokeesta viime perjantaina. Minä sanoin Kihti?!... Mun suvustani ei kenellään kihti.. huh.. Työlääkäri antoi ohjeen kihdin ruokavalion ja lääkkeen yksi viikoksi kuuri minulle. Työlääkäri kyseli multa olitko syönyt paljon kaloja. Vastasin en syö paljon kaloja. Minä epäilin että se tuli sattumalta. Kihdin ruokavalio on osittain.


Kihtipotilaan ruokavalio:

Vältettäviä ruoka-aineita:
  • Sisäelimet, kuten maksa, munuainen ja kateenkorva
  • kaikki alkoholijuomat, varsinkin olut
Rajoitetusti syötäviä ruoka-aineita

  • Kala (mäti, muikku, silakka,sardiinit jne.; isompia kaloja voi syödä)
  • Äyriäiset
  • Liha (nauta, sika, siipikarja, riista, lihaliemi jne.)
  • Eräät kasvisruoat (herneet, pavut ja sienet)
Vapaasti syötäviä ruoka-aineita

  • Viljatuotteet (leipä, puurot, hiutaleet jne.)
  • Maitotaloustuotteet (maito, piimä, juusto)
  • Kaikki hedelmät ja hedelmämehut
  • Kananmunat ja munaruoat
  • Rasva (ruokaöljy, margriini, voi jne.)
  • Kahvi, tee, kaakao
  • Useimmat kasvisruoat (perunat, salaatti, keräkaali, tomaatti, kurkku, kurpitsa, sipuli, porkkana, punajuuri, retiisi, selleri)
  • Sokeri (liihottaa!)
  • Mausteet
Muita ohjeita
  • Liikapaino lisää aineenvaihdunnan häiriöitä. Painon pitäminen normaalina on siksi tärkeää. Täydellinen paasto voi kuitenkin aiheuttaa virtsahapon kertymistä vereen ja kihtikohtauksen.
  • Nestettä tulisi nauttia riittävästi.

36 viikolla labra ja 37 viikolla lääkärinkäynti (kontrollikäynti)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti